10 pojęć poligraficznych które musisz znać

Każdy specjalista ds. public relations i marketingu styka się z zagadnieniem druków firmowych: materiałów promocyjnych, informacyjnych reklamowych. Problemem, szczególnie dla młodych pracowników, jest operowanie branżowymi pojęciami, ale też rozumienie i rozróżnianie procesów poligraficznych. Oczywiście, żeby znać wszystkie zagadnienia poligraficzne, trzeba mieć przysłowiowy „łeb jak sklep”, ale warto poznać, odkurzyć i uporządkować podstawową wiedzę z zakresu poligrafii, żeby wypaść profesjonalnie w rozmowach z klientem, drukarnią czy grafikiem.

1. Co to jest druk cyfrowy

Zacznijmy więc od specyfiki druku cyfrowego. Jest to druk bardzo szybki, niskonakładowy, stosunkowo drogi. Nie wymaga przygotowania matrycy drukarskiej, bo druk wykonywany jest bezpośrednio z pliku produkcyjnego (najczęściej PDF drukarskiego) i dodatkowo wszystkie kolory drukowane są jednocześnie jak na drukarce domowej. Jakość druku cyfrowego jest oczywiście znakomita, a wykonana na dobrych maszynach jest porównywalna z jakością druku offsetowego. Podsumowując, druk cyfrowy przydaje się, gdy mamy mały nakład – kilka lub kilkanaście sztuk lub 12 godzin na wydrukowanie materiałów konferencyjnych, zaproszeń, folderów. Do czasu, jaki potrzebujemy na wydruk cyfrowy, warto doliczyć wykonanie proofa cyfrowego – próbny wydruk stosowany do zatwierdzenia projektu i ustawienia precyzyjnych odcieni kolorów. Pamiętajmy, że kolory projektu, jakie widzimy na monitorze, nie odzwierciedlają kolorów druku (precyzja kolorystyczna zależy od ustawień monitora: tzw. kalibracji). O ustawieniach kolorów i o tym, jak zabezpieczyć się przed otrzymaniem pliku w innych niż zakładaliśmy odcieniach, będzie mowa w dalszej części artykułu.

2. Kiedy opłaca się druk offsetowy

W przypadku druku offsetowego trzeba zarezerwować czas na przygotowanie kliszy, naświetlenie matrycy, wydruk każdego koloru z osobna (dochodzi czas konieczny na wyschnięcie każdego przeciągnięcia każdym kolorem). Nie liczmy więc, że produkcja offsetowa potrwa 48 godzin. Jest to zdecydowanie najpopularniejszy i najbardziej ekonomiczny rodzaj druku. Ze względu na wartość minimalną drukarnia offsetowa może nie przyjąć niewielkiego zamówienia, ale zawsze warto spróbować, bo drukarnie offsetowe coraz częściej podejmują się drukowania mniejszych nakładów.

3. Lakier UV - czyli jak stworzyć bardziej eleganckie materiały promocyjne niskim kosztem

Lakier to uszlachetnienie polegające na pokryciu wybranego fragmentu materiału drukowanego specjalnym lakierem, który pomaga podkreślić walory estetyczne projektu, dodatkowo zabezpiecza nadruk przed zniszczeniem. Lakier stosuje się wybiórczo, nie na całości projektu. Lakier jest stosukowo tanim i prostym zabiegiem uatrakcyjniającym materiał. Cena zależy od % lakierowanego fragmentu.

4. Dlaczego nasze materiały promocyjne się brudzą i marszczą, czyli rzecz o folii

Jest to z kolei uszlachetnienie polegające na pokryciu powierzchni druku folią z tworzyw sztucznych. Dzięki temu zabiegowi materiał drukowany zyskuje na wyglądzie, jest bardziej elegancki, sztywny i zabezpieczony przed zabrudzeniem np. nie tak łatwo go pobrudzić odciskami palców. Jest kilka rodzajów folii np. folia satynowana, 10% droższa od zwykłej folii (w zależności od drukarni) a jednocześnie sprawia wrażenie strukturalnej, bardziej miękkiej i przyjemnej w dotyku.

5. Nie za grube, nie za cienkie lecz w sam raz: gramatura papieru

Grubość papieru jest ważna, żeby uzyskać odpowiedni efekt wydruku. Gramaturę dobiera się, biorąc pod uwagę wiele czynników: zastosowanie na okładkę lub do środka, falcowanie (łamanie papieru), oprawę, format. Oczywiście nie jest to do końca takie proste bo np. papier kredowy będzie bardziej wiotki od papieru offsetowego o tej samej gramaturze.

Zaprojektowaliśmy i wydrukowaliśmy już + 20 000 stron różnego rodzaju materiałów firmowych i czekamy na kolejne!. Jeśli masz przed sobą projekt lub produkcję materiałów marketingowych -  umówmy się i porozmawiajmy. Z chęcią doradzimy. 

Ola Michalak
tel. 696-47-27-11
e-mail: ola@trzydrugie.pl

 

Zajrzyj do naszych realizacji:

6. Sposoby zapisu kolorystyki projektów 4+4

Sposób zapisu kolorystyki projektu oznacza ilość kolorów na danej stronie. Może więc występować w różnych konfiguracjach: 4+0 będzie oznaczać 4 kolory CMYK zadrukowane jednostronnie, 4+1 oznacza 4 kolory CMYK po jednej stronie i jeden kolor z drugiej strony. Takie właśnie zapisy w specyfikacji wysłanej do drukarni nie pozostawiają wątpliwości.

7. Co to jest CMYK

A teraz szerzej o systemach barwnych stosowanych w poligrafii. CMYK jest zdecydowanie najpopularniejszym i jednocześnie ekonomicznym rozwiązaniem. C – cyjan; M – magenta; Y – żółty; K – czarny. To procentowe połączenie tych 4 kolorów daje nam wszystkie barwy w druku. Jeśli zależy nam na uzyskaniu odpowiedniej barwy druku zawsze warto wykonać proof (nawet cyfrowy) tańszy niż offsetowy, co zwiększa pewność, że materiał będzie spełniał nasze oczekiwania. Dlaczego kolory wyświetlane na monitorze różnią się od tych wydrukowanych? Odpowiedź jest prosta - system kolorystyczny CMYK stosowany jest w drukarni, a system RGB na monitorze. Są to dwa różne systemy kolorystyczne. Ponadto barwy CMYK na wydruku zależą też od rodzaju, grubości koloru papieru i wielu innych czynników.

8. Kiedy warto zastosować skalę kolorystyczną PANTONE

Skala PANTONE – to 1114 zawsze takich samych kolorów. Każda farba produkowana jest jako osobny produkt, dlatego jej barwa i odcień są zawsze takie same. Skalę PANTONE można odwzorować w CMYK jednak efekt może nie być 100% podobny. Stosowanie PANTON-ów jest możliwe w druku choć droższe. Warto zastosować jeden czy dwa kolory PANTONE np. w druku sitodrukowym na torbie bawełnianej lub gdy klient w identyfikacji ma takie zapisy. Wtedy mamy pewność koloru i możemy spać spokojnie i nie obawiać się terminu dostarczenia produkcji.

9. Czym różni się logo w krzywych od .jpga

Aby wydrukować logo czy cyfrowo, czy w offsecie potrzebny jest odpowiedniej jakości plik. I nie chodzi tu o wielkość MB a wektorowy sposób zapisu, który umożliwia skalowanie do każdego rozmiaru. Chodzi o plik logo w tzw. krzywych. Logo w tym zapisie najczęściej .eps powinno być stosowane do druku. Nie wystarczy więc wrzucić plik .jpg i zapisać do formatu .eps, ponieważ będzie to nadal plik rastrowy złożonym z ograniczonych pikseli. Ilu z nas widziało wydruki z rozpikselowanymi, rozmytymi i nieostrymi logami?

10. Żeby nasze zdjęcia były ostre jak brzytwa: kierunek 300 dpi

Dalej będzie mowa o jakości w druku. Dlaczego nie można wysyłać zdjęć o niskiej rozdzielczości do druku? Bo tak jak w przypadku plików logo w .jpg po wydrukowaniu będą rozpikselowane i rozmyte. Jest jednak prosty sposób, jak w trzech krokach sprawdzić jakość zdjęcia przed wysłaniem do grafika. Klikamy we właściwości zdjęcia następnie w szczegóły: widzimy rzeczywisty format zdjęcia np. 3264x2176 pikseli co stanowi jakieś 46x30 cm o jakości na poziomie 180 DPI. Jeśli więc chcemy wykorzystać takie zdjęcie w mniejszym formacie, mamy możliwość zmniejszenia wielkości zdjęcia, aby liczba pikseli skomasowała się na mniejszym formacie, przez co wzrośnie jakość odwzorowania szczegółu naszej fotografii w druku. Żeby jakość zdjęcia na wydruku była wysoka, wartość DPI powinna wynosić 300.