Ile kosztuje profesjonalna identyfikacja wizualna?

W branży znane jest powiedzenie Johnego Caples’a, że twórca reklamy powinien poświęcić 80% czasu na napisanie dobrego nagłówka. Ile czasu powinien poświęcić twórca identyfikacji wizualnej na zaprojektowanie logo? Logo Olimpiady w Londynie 2012 kosztowało niemal 2 mln zł. Rebranding logo BBC ponad 5,5 mln PLN. BP wydało na zmiany swojej identyfikacji, uwaga, 680 mln zł, z tego na sam projekt logo ok. 25 mln PLN. Z polskiego podwórka znane są kwoty jakie Bank PEKAO przeznaczy na rebranding marki: ok 40 mln PLN. Z kolei PZU na zmianę wizerunku wyda 25 mln PLN. Wiadomo, że rebranding ogromnej i znanej marki to zupełnie inna para kaloszy niż stworzenie identyfikacji małego sklepu internetowego z produktami ekologicznymi. Jednak w obu przypadkach to identyfikacja buduje markę firmy, pomaga (lub przeszkadza!) w realizacji celów biznesowych, pozycjonuje i odróżnia firmę od konkurencji.

Wszyscy wiemy, że pierwsze wrażenie wywiera się tylko raz

Celem stworzenia logo czy szerzej unikalnej identyfikacji, nie jest zaspokojenie potrzeb estetycznych właściciela firmy, ale budowanie świadomości i tożsamości marki, i w przypadku biznesu: krótko mówiąc maksymalizacja zysku. Dlaczego logo jest tak istotne? Bo to na nie w pierwszej kolejności napotyka oko klienta czy kontrahenta, i to ono wywiera pierwsze wrażenie.

W serwisach internetowych znajdziemy „projekty logo” za 500 PLN

A dokładniej mówiąc mnóstwo ofert, a nawet gotowych projektów logo-podobnych-znaków. Wystarczy wybrać ten który odpowiada kształtem i kolorem i po sprawie. Nie są to wprawdzie oryginalne projekty logo, ale połączenie gotowych elementów , kształtów i szablonów dostępnych w programach i zmodyfikowanych, pod którymi wystarczy wpisać nazwę dowolnej firmy. Taki znak pasuje do wszystkiego i do niczego jednocześnie.
Od logotypu do przypadkowej formy graficznej

W opracowaniu logo najdłuższym i najżmudniejszym etapem jest analiza i stworzenie koncepcji kreatywnej, z których na drodze eliminacji wybierzemy tę którą będzie można rozwijać, modyfikować i dopracowywać. Jeśli pominiemy w tym procesie element analizy otoczenia marki i tworzenia kreatywnych koncepcji najlepiej odzwierciedlających wnioski z analizy, zostanie nam PRZYPADKOWA FORMA GRAFICZNA, która w żaden sposób nie przemówi do grupy docelowej, nie stworzy unikalnej tożsamości marki i nie przyczyni się do rozwoju firmy.

Na dobry projekt identyfikacji potrzebny jest czas

Jedną z pierwszych rzeczy, jakich dowiaduje się każdy student ASP na początku swojej przygody z projektowaniem, jest to, że „na dobry projekt potrzebny jest czas”. Każdy projektant pracuje nieco inaczej, ale z grubsza można podzielić proces twórczy opracowania identyfikacji na 7 podstawowych etapów, z czego najbardziej pracochłonnymi i najtrudniejszymi są etap przygotowawczy i stworzenie samego logotypu. Oto konkrety: 1. Analiza, zbieranie informacji o firmie i jej otoczeniu, briefing 2. Tworzenie kilku (kilkunastu) koncepcji kreatywnych, których klient zobaczy 2-5 koncepcji w zależności od ustaleń 3. Rysowanie, rysowanie, rysowanie 4. Wybór koncepcji logo do realizacji 5. Dopracowanie koncepcji logo i akceptacja klienta 6. Opracowanie elementów identyfikacji wizualnej 7. Opracowanie księgi znaku W zależności ilości czynników jakie trzeba wziąć pod uwagę, m.in. czasu potrzebnego na poznanie marki, stopnia trudności, wymagań klienta, liczby umówionych koncepcji do wyboru średnio zaprojektowanie logo zajmuje od 20-60 godzin. Do tego dochodzi czas niezbędny na przygotowanie podstawowej wersji identyfikacji (księga znaku, papier firmowy, wizówka, strona internetowa) lub rozbudowanej identyfikacji (wszelkie elementy corporate identity, łącznie z drukami firmowymi, gadżetami, opakowaniami, flotą, ubraniami pracowniczymi, oznaczeniami siedzib).

Ile kosztuje identyfikacja wizualna?

Koszt identyfikacji wyliczane są oczywiście indywidualnie i zależą od wielu czynników, w szczególności od skali podejmowanego działania tzn. tego komu zlecimy zadanie, ile osób pracuje w zespole projektowym – może to być tylko designer (np. w małym studiu graficznym), w agencji zespół się powiększa: graficy, copywriter i account, a w przypadku rebrandingów wspomnianych w pierwszym akapicie w grę wchodzi praca całego sztabu ludzi: analityków, grafików, copywriterów itp. W zależności od potrzeb klienta do kosztów mogą zostać doliczone próbne wydruki i próbki produktów wszystkich elementów wizualizacji, druku księgi identyfikacji, koszty tłumaczeń itp. Uśredniając, można przyjąć, że podstawowa identyfikacja wizualna ze średniej póki (małe, średnie studio graficzne), czyli usługi dobrego designera w zespole z analitykiem biznesowym,  którzy poświęcą czas na stworzenie oryginalnej konceptu odpowiadającego tożsamości marki i przemawiającego dobrze do potencjalnych klientów to od koszt ok 5000-10 000 PLN. Przy realizacjach z mniejszym rozmachem można przyjąć rozsądną stawkę +2500 zł. Poniżej tej kwoty w grę wchodzą zmiany istniejącego logo, odświeżenie graficzne na bazie obecnego konceptu, natomiast już nie orygnalne koncepcje poprzedzone analizą. Jesli natomiast wdrażasz MVP i potrzebujesz szybki koncept identyfikacji wizualnej dla nowej marki - to ejst zupełnie inna historia. Jeśli szukasz rozwiązania obejmującego nie tylko identyfikację wizualną i księgę znaku, ale też np. stronę www i inne materiały marketingowe, ta kalkulacja będzie już wyglądała inaczej. 

Jeśli stoisz przed dycyzją, niezależnie czy reprezentujesz startup czy dużą markę, jakie wyzwania masz przed sobą, a jakie doświadczenia za sobą  - umówmy się na kawę i porozmawiajmy. 

Ola Michalak
tel. 696-47-27-11
e-mail: ola@trzydrugie.pl

Koszt identyfikacji dla średniej wielkości firmy, z większą liczbą bardziej skomplikowanych elementów do zaprojektowania można szacować średnio od ok. 25 000 PLN wzwyż. Koszty dla dużych firm i korporacji startują od ok. 50 000 PLN wzwyż. W przypadku agencji poza stawkami godzinowymi pracowników dochodzi jeszcze tzw. fee za koncepcję, które może wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Sky is the limit. Zawsze znajdą się tacy którzy powiedzą że logo NIKE zaprojektowane w 1975 roku przez Carolyn Davidson kosztowalo tylko 35 USD. Cóż bywa i tak, że firma wygra los na loterii.

Zajrzyj do naszych realizacji:

Co jeśli dysponujemy niewielkim budżetem

Jeśli mamy do dyspozycji niewielki budżet na zaprojektowanie identyfikacji przede wszystkim nie oczekujmy wszystkiego. Dogadajmy się z wykonawcą na przedstawienie jednej a dobrej lub dwóch propozycji logotypów. Zwykle też w cenie logo można dostać firmowy papier i projekt wizytówki. Żeby zminimalizować koszty przygotujmy się dobrze do procesu wyboru wykonawcy i samego zlecenia tzn. określmy maksymalnie precyzyjnie jakie mamy oczekiwania względem logo, co chcemy żeby mówiło naszej grupie docelowej, jakie są wartości firmy. Przygotowanie dobrych i konkretnych wytycznych znacznie zmniejsza czas potrzebny na zaprojektowanie logo (a więc i koszty) i zwiększa prawdopodobieństwo, że efekt końcowy będzie odpowiadał oczekiwaniom. Zastanówmy się też czy na pewno potrzebujemy rozbudowanego serwisu www – czy może wystarczy prosta i skuteczna strona komunikująca odbiorcom czym zajmuje się nasza firma. Zawsze można znaleźć na rynku profesjonalnych wykonawców, którzy są w stanie zaproponować specjalne ceny logo dla startupów. Zaprojektujmy mniej, a lepiej i bardziej profesjonalnie. Pamiętajmy też, że identyfikacja (logo) to inwestycja długoterminowa, i to jak traktujemy kwestie wizerunku organizacji, w dużej mierze oznacza jak poważnie traktujemy całe przedsięwzięcie.

Minimalizacja ryzyka

Powierzył/abyś swoje najnowsze volvo z salonu o wartości kilkuset tysięcy złotych kierowcy który dopiero zdał prawo jazdy? A może inaczej: czy pożyczył/abyś swojego nastoletniego, sprawdzonego opla corsę komuś kto nie ma doświadczenia, zakładając że nie masz ani pieniędzy ani czasu na szukanie innego auta? Po co podejmować takie ryzyko? I właśnie ryzyko jest słowem kluczem – niezależnie czy budujemy małą firmę, szukamy firmy, która zaprojektuje czy przeprojektuje identyfikację naszej firmy czy klienta. Powstało już wiele artykułów pt. jak wybrać do współpracy studio graficzne czy agencję. Napiszę tylko to co wg. mnie jest kluczem do oceny portfolio. Mianowicie czy twórca w swoich projektach potrafi oddać sedno wartości marki, a elementy identyfikacji budują spójny wizerunek marki.