Jak zwiększyć efektywność prac nad publikacją?

Kilka praktycznych rad, które przydadzą się każdej osobie pracującej nad publikacją, lub zastanawiającej się "czy to wszystko musi być takie żmudne"?

Odpowiedź brzmi: nie musi - tylko trzeba się odpowiednio przygotować i mieć po drugiej stronie doświadczonego partnera, który potrafi przez cały skomplikowany proces przeprowadzić omijając wszelkie mielizny. 

Zaplanuj efekt
Staraj się przekazać - jaki efekt chcesz osiągnąć - a doświadczony partner pomoże ci dojść do tego punktu. Staraj się unikać pojemnych i nieprecyzyjnych pojęć jak nowoczesność czy energetyczność. Zamiast tego stwórz kwestionariusz gdzie 1-10, gdzie 1 odpowiada "nie chcę takiego efektu w moim materiale", a 10 "takie efekt jest jak najbardziej pożądany w moim materiale" określonych pojęć przydatnych w budowaniu koncepcji.

  • przykładowe pojęcia:
  • awangarda projektowania
  • element zaskoczenia
  • kontrowersja
  • ruch i dynamika
  • klasyczny spokój
  • nasycenie infografiką
  • itp.

Na tym etapie to, jak dobrze zrozumiesz się z dizajnerem, odbije się na Twojej późniejszej satysfakcji i postępie dalszych prac.

Dobór formatu
Wybierając format zastanów się, czy twój materiał ma mieć funkcję bardziej wizerunkową i reprezentacyjną, czy praktyczną. Masz do wyboru szeregi formatów A i B. A4 i B4 lub formaty niestandardowe powstające po ich przycięciu, są mało poręczne, ale doskonale nadają się do pięknych efektów i swobodnego projektowania. Format A5 zostawia bardzo mało możliwości projektantowi, jest za to bardzo poręczny i nadaje się do wszystkich materiałów, ktore mają być mobilne. Kompromisem jest format B5, w porównaniu z A5 pojemny, a jednak nadal dość kompaktowy. Jeżeli nie ogranicza Cię budżet wersje kompaktowe możesz wzbogacić o "dizajnerskie efekty" poprzez plakatowe rozkładówki lub np strony z kontrastującego papieru.

Zaplanuj teksty
To bardzo niedoceniony moment w tworzeniu materiału. Od tego, jak zaplanujesz tekst zależy w dużej mierze to, czy grafik będzie mógł projektować swobodny, infograficzny materiał, czy klasyczne bloki tekstu przeplatane grafiką. Możesz tworzyć tekst od razu na kilku poziomach, planować wyróżnienia, przerywniki obliczone na działanie grafiką/infografiką. Podobnie jak dwa pierwsze punkty ten trzeci dobrze omówić z dizajnerem. Może się okazać, że najciekawsze pomysły na planowanie tekstu powstaną na styku doświadczenia dizajnera i Twoich potrzeb.

Zbierz i prześlij komplente materiały

Jeżeli zależy ci na możliwie szybkiej i bezproblemowej pracy, zadbaj o to, żeby materiały były przygotowane dobrze. Z punktu widzenia osoby, która pracuje nad składem Twojego materiału "dobrze" oznacza:

a. Teksty są w jednym pliku tekstowym, lub w plikach tekstowych dobrze opisanych, wysłanych w jednym terminie lub spływających chronologicznie z postępem prac.
Przysyłanie materiałów rozproszonych, opisanych niedokładnie lub wklejonych w maila to proszenie się o problemy - zwłaszcza przy obszernych materiałach zagubienie jakiejś części, niewłaściwa kolejność wstawienia tekstu lub dodatkowe rozciągnięcie procesu w czasie - najprawdopodobniej sie wydarzą.

b. to, że logotypy, materiały zdjęciowe i ilustracyjne powinny być jasno opisane to oczywistość. Nie możesz zapomnieć o tym, że muszą mieć odpowiednią jakość. Nic tak nie psuje efektu jak kiepskie zdjęcia/grafiki. Twój partner od części graficznej materiału jest w stanie wiele uratować w zdjęciu: poprawić ekspozycję, popracować na kadrze i kolorach, ale podciągnięcie rozdzielczości zdjęcia jest bardzo trudne, a czasem po prostu niemożliwe. Zasada jest taka przy wielkości, jaką chcesz zachować materiał zdjęciowy/ilustracyjny rozdzielczość powinna wynosić 300 dpi (w niektórych przpadkach 250) dla materiałów kolorowych.


Poprawki, poprawki, poprawki
Zarówno dla nas, ludzi od projektowania i składu, jak i dla klienta, najbardziej męczący i rozciągnięty w czasie proces. Warto zrobić wszystko, żeby zminimalizować ten etap :)

Jeżeli Twój współpracownik "od grafiki" jest doświadczony, najprawdopodobniej robił już tyle materiałów, że jest opatrzony ze wszystkimi możliwymi błędami technicznymi, które mogą - i zwykle zostają - popełniane przy tworzeniu obszernych materiałów, więc część poprawek po prostu spadnie z Twocih ramion. Mam tutaj na myśli błędy w porządku stylów, nachodzące na siebie elementy, błędy wynikające z powtórzeń fraz w wyciągniętych poza nurt tekstu elementów czy błędy składu (co jest o tyle ważne, że nie zawsze w budżecie jest profesjonalna korekta złożonego materiału).

Tak czy inaczej część poprawek przypadnie Tobie i żeby dobrze się do tego przygotować i zminimalizować dodatkowe koszty warto pamiętać:

a. Materiał tekstowy powinien być przygotowany możliwie jak najbardziej "na czysto". Naniesienie dużej ilości poprawek na złożonym tekście generuje mnóstwo czasu i możliwość dodatkowych pomyłek.

b. Jeżeli mimo to poprawek jest bardzo dużo, warto rozważyć podmianę całego tekstu. jest to rozwiązanie bezpieczniejsze, trudniej w nim o dodaatkowe pomyłki wynikające z masy drobnych poprawek. Warto pamiętać, że w przypadku skomplikowanych materiałów, może być to pracochłonny / kosztochłonny proces, dlatego punkt "a" jest naprawdę kluczowy.

c. Małe poprawki najłatwiej nanosić w czasie rozmowy telefonicznej. Duże poprawki - np wymiany całych fraz - lepiej przesyłać w pliku tekstowym. Możecie mi wierzyć lub nie, w tej branży są również dyslektycy, niektórzy w swojej nonszalancji nie używają programów do sprawdzania poprawności wpisywanego "z palca" tekstu. W ten sposób poprawka dyktowana "na szybko" może kosztować dużo więcej pracy, niż ta przygotowana bez pośpiechu

Zajrzyj do naszych realizacji: