Poświęć pół godziny, żeby zaoszczędzić 4 godziny. Trzy słowa o wytycznych dla grafika.

Nie jest prawdą, że im szybciej prześlesz teksty i materiały do grafika, tym szybciej zamkniesz projekt. Niedomówienia albo niewłaściwie postawione akcenty mogą zaowocować tym, że projekt będzie uparcie wracał do etapu koncepcyjnego i mijał się z Twoimi oczekiwaniami. W fazie otrzymania materiałów do opracowania graficznego często dostajemy ogólnikowe wytyczne, np: „projekt powinien być nowoczesny i elegancki” albo „zależy nam na zastosowaniu koloru czerwonego i zielonego”. Albo przeciwnie, dostajemy 2 strony A4 wyciętych i wklejonych fragmentów strategii, materiałów, ulotek promocyjnych, które mają pomóc w opracowaniu koncepcji kreatywnej. Przypadkowy i nieprecyzyjny przekaz utrudnia i wydłuża proces, tak więc poświęć czas na przygotowanie precyzyjnych wytycznych.

Co jest naprawdę istotne, żeby przygotować koncepcję kreatywną

Zamiast przeklejać informacje o firmie ze strategii na lata 2012-2015 zastanów się, jakie kluczowe informacje przekazać, żeby osoba czytająca biref miała jasną wizję co do tego, jak projekt graficzny powinien wyglądać.
Informacje ogólne

a) nazwa i dane firmy
b) 2 zdania o tym, czym zajmuje się firma, najważniejsze informacje o profilu działalności
c) jeśli firma ma identyfikację wizualną – prześlij ją
d) dołącz logo firmy

Informacje o projekcie

a) do kogo kierowany jest materiał – kilka informacji o grupie docelowej
b) preferencje co do charakteru projektu graficznego, bez ogólników – odpowiedz na pytania, czy chcesz, żeby projekt sprawiał wrażenie: eleganckiego (poważna firma), artystycznego, oldschoolowego; ma być odważnie, czy solidnie; może projekt powinien szokować lub przeciwnie, budzić zaufanie (statyczne formy graficzne i stonowane kolory); w końcu - czy projekt ma być prosty, czy stawiasz na bogactwo formy i koloru.
c) unikatowy czy z taniego banku zdjęć – określ swoje preferencje – czy mają powstać oryginalne i unikatowe grafiki, infografiki i zdjęcia (wiąże się to z wyższym budżetem), czy projekt jest wrażliwy na cenę i decydujesz się na użycie powszechnie dostepnych materiałów
d) jeśli nie masz identyfikacji wizualnej firmy – dodatkowo możesz zawrzeć informacje o preferowanych kolorach

Podsumowanie

Poświęć pół godziny na przemyślenie, jaki efekt chcesz osiągnąć swoim materiałem promocyjnym i przelej to na papier, określając 8 powyższych kwestii. Dzięki temu zabiegowi zaoszczędzisz 4 godziny swojej pracy, przerzucanie dziesiątek maili, 100 minut rozmów telefonicznych i 2 godzin nieefektywnych spotkań. Krótko mówiąc, projekt, jaki otrzymasz, będzie bardziej odpowiadał Twoim oczekiwaniom, zaoszczędzisz sporo czasu i pieniędzy na procesie modyfikacji i jego dopracowywania. Możesz też zdać się na inwencję twórczą Twojego projektanta i liczyć na to, że telepatycznie zrozumie Twoje potrzeby i przygotuje od razu powalające propozycje. Niestety w realnym świecie tradycjna komunikacja jest pewniejszym narzędziem.